det här med hästar...

åh, skrev ett långt inlägg och sen tryckte jag på fel knapp och allt försvann...

ja ja ska se om jag orkar en gång till eller om det blir den korta versionen =)

iallafall, jag har blivit "hästbiten" igen... och tycker att det är skitmysigt att ha en liten ponny gåendes här.
och sen att hon (ponnyn Tindra) är världens snällaste och tålmodigaste ponnyn gör ju inte saken sämre.

Trixie vaknade i morse och skulle absolut ut och rida, så när det blev dags för Grims lunchlur, tog jag med henne (och alla andra barnen, då de ville såklart med rida) ut.
Hämtade Tindra, borstade och la på den lilla lilla western sadeln, och på med hjälmen på Trixan och Grim låg i vagnen och var sur.
Sen lyfte jag upp Trixie på Tindra och vi gick en sväng.
Vi gick upp till ett ställe som heter Raskhus, och Grim somnade snällt.
Tindra är som en klippa med barn och barnvagn och bilar och allt.
Inte en min rörde hon när vi mötte bilar m.m
Jag hade henne på insidan av mig, det är ju lättare att fånga Trixie då om Tindra skulle bli rädd eller dumma sig eller nått.
Men det behövde jag som sagt inte oroa mig om.

En riktigt liten klippa.image description

Sen när vi kom tillbaka ville Loke absolut rida han med!
Vilken gläder mig då Loke aldrig vart speciellt intresserad av hästar
(fast han får väl vara intresserad av vad han vill, men det är xtra roligt när barnen intresserar sig för nått som man själv gillar.)
Så på med hjälmen på Loke och upp på Tindra.
2 hela varv runt trädgården ville han att vi skulle gå.
och han tyckte det var, som han sa; riktigt roligt!

sen fick Alfons rida, och han ledde jag först runt sen fick han prova att styra själv, han kan ju en del, främst sen han hade Dante och sen efter att han red lite på ridskolan,
och Tindra lyssnar ju superbra, alltså gör man rätt gör hon som man säger, men gör man fel stannar hon och kör ner huvudet och börjar äta, så man vågar låta Alfons prova och veta att hon inte sticker iväg och försvinner =)
och vi övande på att få hästen att gå framåt, stanna och svänga. Det där grundläggande helt enkelt.
För det måste sitta som berget innan han får rida själv i hagen, som han så gärna vill.
Men först måste han lära sig grunderna mycket mycket bättre.
Han vill ju, så det bör gå ganska fort, fast det dröjer nog innan jag låter han rida helt själv i hagen... hagen är lixom ganska stor... ca 4-6 hektar... och även fast Tindra är en liten shettis så hinner hon få upp bra med fart på den marken innan alfons ramlar av....
och helst vill jag inte att han ramlar av alls, men som jag själv vet så är det i princip omöjligt att undvika.
vad är det man säger? minst 100 gånger ska man ha ramlat av innan man blir en bra ryttare.

idag är det världens sommar väder igen.
Hoppas bara att inte solen "tar slut" nu när den skiner så mycket på våren. Vill gärna ha en del kvar tills sommaren.

Alfons hade en kompis här över natten, och det funkade hur bra som helst,
Älskar att ha det så här, ni vet, nått barn är där, nått här osv.
Att alla kan leka med alla och alla känner alla.
sånt gillas!

Förresten, såg att det var nån som undrade hur våran gård ser ut.
här nedan ser ni den.
En kompis har fotat den uppifrån sitt flygplan när de flög förbi en dag =)

det är det gula huset (det lilla som är bostads huset)
sen är det avlånga som är stallet
och det lilla orange/rosa som är gästhuset.
(nu är det ju mycket finare då det är grönt nu)

 

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0